Alles over vrijmetselarij en genootschappen: geschiedenis, reviews, weblinks.

woensdag 24 november 2010

Max De Vries

Afgelopen donderdag 18 november gaf ik, op uitnodiging van het Humanistisch Verbond, een uiteenzetting over vrijmetselarij en Tweede Wereldoorlog in Sint-Truiden. Het was jaren geleden dat ik het daar nog eens over had, en ik denk dat ik mijn eigen Passer en Davidster niet meer heb opengeslagen sinds de herwerkte versie van 2005. Voor mij was het bijgevolg een prettig weerzien met het onderzoek dat mij in eerste instantie tot de vrijmetselarij heeft gebracht. Toen ik in 1998, in eerste licentie, het thema van mijn eindverhandeling moest kiezen nam ik 'vrijmetselarij' uit de lijst: ik wou absoluut iets doen over de Tweede Wereldoorlog, en dat was het enige onderwerp in aanbieding dat daarover ging. Van de Tweede Wereldoorlog was ik goed op de hoogte, maar van vrijmetselarij wist ik totaal niets. De uiteindelijke licentiaatsthesis vormde de basis van het Passer-boek, eerste editie in 2000, die voor mij de deur opende naar een FWO-aspirantschap. Wat de vrijmetselarij precies tijdens de bezettingsperiode doorstond kan in een oogopslag worden gelezen op verzet.org, met teksten gebaseerd op desbetreffend boek.
In Sint-Truiden had ik de gelegenheid, ik zou zelfs durven zeggen de eer, om Max De Vries in het publiek te ontmoeten. Max De Vries was de grote man van de Limburgse partizanen, en bezit vandaag nog steeds over zijn overtuigingen en een encyclopedische kennis. Een zeer krachtige stem en verschijning doet je vergeten dat de man bijna 97 jaar is! Zijn aanwezigheid deed wel enigszins afbreuk aan het cliché dat oude mensen, eens valavond, niet meer op straat komen. Maar als je de nazi's hebt overleefd veronderstel ik dat je je door niets meer laat afschrikken. Hoe dan ook, ik ben zeer blij dat ik hem heb mogen ontmoeten en ik maak meteen ook wat reclame voor de biografie - met bijhorende DVD - die recent door Marc Bertrants werd geschreven en door ASP (het voormalige VUBPRESS) werd uitgegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten