Alles over vrijmetselarij en genootschappen: geschiedenis, reviews, weblinks.

dinsdag 23 november 2010

Blanke zittingen van de Franse Grande Loge Mixte Universelle

De Grande Loge Mixte Universelle, een van de vele Obediënties in Frankrijk, organiseert een eerste bijeenkomst in de reeks Les vendredis de la GLMU, die openstaat voor alle geïnteresseerden (een zogeheten 'blanke zitting' dus: samenkomst in de loge maar zonder rituaal en ook open voor niet-vrijmetselaars). Tijdens de eerste bijeenkomst op 3 december zal Michel Jarrige het hebben over de verhouding Kerk en vrijmetselarij. Jarrige is historicus en maakte zijn doctoraat over de georganiseerde antimaçonnerie in Frankrijk tijdens de 19e eeuw, en mijn eigen doctoraal onderzoek vertoont meer dan één parallel met het zijne. Ik heb hem nooit ontmoet, en nooit gehoord op een wetenschappelijke bijeenkomst, maar ken wel zijn uitstekende boeken. Ik vind het echt bijzonder jammer dat ik er waarschijnlijk niet zal geraken - mijn vrouw zou mij voor gek verklaren indien ik voor een voordracht eventjes de auto richting Parijs zou nemen. Echt jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten